Windows 3.x
Windows
3.x
–
seria
interfejsów
graficznych
użytkownika
dla
komputerów
osobistych
zgodnych
z
IBM
PC,
rozwijana
przez firmę Microsoft w latach 1990-1993. Jako pierwsza w historii środowiska Windows odniosła komercyjny sukces.
Zrzut ekranu systemu Windows 3.0 (jeszcze nie było po polsku)
Windows 3.0
Windows
3.0
został
wydany
22
maja
1990.
Zawarto
w
nim
znacznie
odświeżony
interfejs
użytkownika
oraz
ulepszenia
techniczne
w
celu
lepszego
wykorzystania
mechanizmów
zarządzania
pamięcią
udostępnianych
przez
procesory
Intela:
80286
i
80386.
Programy
pisane
dla
MS-DOS
można
było
teraz
uruchamiać
w
oknie
(co
wcześniej
było
dostępne
w
bardziej
ograniczonej
formie
w
Windows/386
2.1).
Dzięki
temu
system
udostępniał
wielozadaniowość
dla
starszych
programów.
Na
rynku
komputerów
domowych
miało
to
mniejsze
znaczenie,
bo
gry
i
inne
aplikacje
multimedialne
nadal wymagały bezpośredniego dostępu do sprzętu, a taki dawał tylko DOS.
Dodano
oparty
na
ikonach
program
zarządzający
innymi
programami
oraz
program
do
obsługi
plików
(winfile),
które
zastąpiły
stary
tekstowy
kombajn.
Zarządzanie
ustawieniami
scentralizowano
i
przemodelowano
na
wzór
Mac
OS.
Do
odziedziczonych po wersjach 2.x programów Notepad, Write i gry Reversi dołączyła gra Solitaire.
Windows
3.0
był
ostatnią
wersją
Windows
mogącą
pracować
w
trybie
rzeczywistym
procesora
i
która
była
w
pełni
zgodna z programami dla starszych wersji.
Windows 3.1 i dalsze
Windows
3.1
(pierwotna
nazwa
kodowa:
Janus)
ukazał
się
6
kwietnia
1992,
został
poszerzony
o
podstawową
obsługę
multimediów
(nagrywanie
dźwięku,
odtwarzacz
muzyki
z
CD)
oraz
o
standard
czcionek
TrueType,
co
sprawiło,
że
system ten stał się poważną platformą do tworzenia publikacji.
Sieć w Windows 3.x
Obsługa
sieci
w
Windows
3.x
opierała
się
na
korzystaniu
z
zewnętrznego
oprogramowania,
np.
Trumpet
Winsock.
Po
Windows 3.11 ukazało się rozszerzenie Windows 3.11 for Workgroups, które obsługiwało już sieć.
Początek braku zgodności z poprzednikami
Windows
3.1
był
zgodny
z
poprzednimi
wersjami,
ale
już
tylko
w
pewnym
stopniu.
Z
powodu
zarzucenia
obsługi
trybu
rzeczywistego zatracił zgodność z aplikacjami przeznaczonymi dla starszych wersji, a uruchamiającymi się w tym trybie.
Zwiastuny interfejsu współczesnych systemów Windows
Pulpit
i
Uruchom:
Niemal
wszystkie
programy
były
objęte
przez
większy
program
(lub
folder)
o
nazwie
Menedżer
programów
. Dodatkowo miał on pasek menu, dzięki któremu można było m.in.:
uruchomić program za pomocą narzędzia Uruchom
zamknąć środowisko Microsoft Windows 3x
otworzyć pomoc
uruchomić Samouczek systemu Microsoft 3x
Pasek zadań: Windows 3.x ikony zminimalizowanych programów były widoczne na pulpicie.
Mój komputer: W Windows 3.x istniał
Menedżer plików
.
Windows
3.1
był
ostatnim
systemem,
który
nie
wykorzystywał
menu
kontekstowego
przypisanego
do
prawego
klawisza
myszy.
Jednak
nie
oznacza
to,
że
takie
menu
nie
było
dostępne
w
systemie
Windows
3.1
(menu
kontekstowe
wykorzystywały
np.
aplikacje
Microsoft
Word
6.0,
Microsoft
Excel
5.0,
Microsoft
PowerPoint
4.0,
Microsoft Access 2.0).
Inne zmiany
Pojawienie się profesjonalnego narzędzia graficznego: CorelDraw.
Obsługa
czcionek
Środkowej
i
Wschodniej
Europy
(wersja
Windows
3.1
for
Central
and
Eastern
Europe)
oraz
Chin
(Windows 3.2)
Windows 3.1 był pierwszą wersją Windows przetłumaczoną na język polski.
Wymagania sprzętowe
Wymagania wersji 3.0:
MS-DOS w wersji 3.1 lub wyższej
640 kB pamięci podstawowej oraz 256 kB pamięci rozszerzonej
Karta graficzna kompatybilna z EGA, VGA, IBM 8514, CGA lub Hercules Graphics Card
Napęd dyskietek oraz dysk twardy
Wymagania wersji 3.1:
MS-DOS w wersji 3.1 lub wyższej
Procesor Intel 80286 lub zgodny (zalecany 80386)
640
kB
pamięci
podstawowej
oraz
256
kB
pamięci
rozszerzonej
(zalecany
1
MB
pamięci
operacyjnej
dla
procesora
80286, 2 MB dla 80386)
Karta graficzna kompatybilna z EGA, VGA, IBM 8514, CGA lub Hercules Graphics Card
Napęd dyskietek
6 MB wolnej przestrzeni na dysku twardym (zalecane 10 MB)
Zalecana mysz