W dzisiejszym znaczeniu tego słowa, rozpoczyna się w latach 40. XX wieku, kiedy pojawiają się pierwsze
kalkulatory służące m.in. do mechanizacji procesu dekryptażu szyfrogramów niemieckiej maszyny szyfrowej
Enigma. Są jednakże autorzy, sięgający w przeszłość aż do początków cywilizacji i upatrujący pierwocin
informatyki (rozumianej po prostu jako dział techniki, zajmujący się sprzętowym przetwarzaniem informacji,
zwłaszcza wyrażonej liczbowo) już w nacinaniu karbów na kości czy gałęzi, za pomocą której to czynności
pierwotny człowiek odwzorowywał liczebność stada czy oddziałów wroga.
W roku 1958 zbudowany został w Polsce pierwszy komputer nazwany XYZ. W roku 1961 ruszyła seryjna
produkcja komputerów ZAM 2, a w roku 1963 – komputerów Odra 1003. W okresie tu omawianym
komputery nazywane były w Polsce maszynami matematycznymi. Do roku 1967 najbardziej znaczącymi
jednostkami organizacyjnymi w zakresie budowy komputerów były: Instytut Maszyn Matematycznych, krótko
IMM, jednostka Polskiej Akademii Nauk (PAN), Katedra Budowy Maszyn Matematycznych, krótko Katedra
BMM, jednostka Politechniki Warszawskiej (PW), oraz Wrocławskie Zakłady Elektroniczne ELWRO.
Najwybitniejsi naukowcy, których prace przyczyniły się do powstania komputerów:
Blaise Pascal (kalkulator od nazwiska konstruktora zwany Pascaliną, 1642)
Gottfried Leibniz (system binarny, żywa ława do obliczeń, mechanizm stepped drum)
Abraham Stern (maszyna licząca)
Charles Babbage (maszyna różnicowa, maszyna analityczna)
Ada Lovelace (prace teoretyczne, wizjonerskie w jej czasach koncepcje wykorzystania komputerów)
Claude   
Shannon   
(teoretyczne   
podstawy   
budowy   
komputerów   
–   
„przekucie”   
algebr   
Boole’a   
i
współczesnej mu wiedzy o elektronice)
Alan Turing (teoretyczne podstawy informatyki, maszyna Turinga i uniwersalna maszyna Turinga)
Niektóre z historycznych modeli komputerów:
Atanasoff-Berry  
Computer  
–  
maszyna  
do  
rozwiązywania  
układów  
równań  
algebraicznych  
liniowych,
skonstruowana w roku 1939 przez Johna Atanasoffa i jego studenta Clifforda Berry’ego.
Z3  
–  
w  
pełni  
automatyczny  
komputer  
o  
zmiennym  
programie  
zbudowany  
przez  
niemieckiego  
inżyniera
Konrada Zuse w 1941.
Colossus  
–  
wyprodukowane  
przez  
rząd  
brytyjski  
podczas  
drugiej  
wojny  
światowej  
w  
liczbie  
11  
sztuk
komputery  
lampowe,  
których  
zadaniem  
było  
łamanie  
szyfrów  
(zwłaszcza  
do  
złamania  
szyfrów  
maszyny
Lorenza).
ENIAC  
–  
tworzony  
w  
latach  
1943–1946  
elektroniczny  
komputer,  
który  
składał  
się  
z  
18  
tys.  
lamp
elektronowych, 1500 przekaźników, ważył 30 ton i miał wymiary 15 na 9 metrów.
W  
latach  
80-tych  
za  
niedościgniony  
wzór  
mocy  
obliczeniowej  
uchodził  
już  
designerski  
Cray-2.  
Również  
w
tych  
latach,  
a  
konkretnie  
w  
1982  
roku,  
na  
komputerach  
PC  
zadebiutował  
system  
operacyjny  
Microsoft
Windows  
1.0,  
który  
był  
pierwszym  
środowiskiem  
firmy  
Microsoft  
wykorzystującym  
interfejs  
graficzny  
(GUI)  
i
działającym jak nakładka na MS-DOS. I to wówczas tak naprawdę rozpoczęła się era desktopów.
Ówczesne  
komputery  
osobiste  
nie  
zajmowały  
już  
całego  
pokoju,  
lecz  
z  
powodzeniem  
mieściły  
się  
na  
biurku
dzięki  
niewielkim,  
blaszanym  
lub  
plastikowym  
konstrukcjom  
typu  
desktop.  
Jednym  
z  
najpopularniejszych
pecetów  
w  
tym  
okresie  
był  
Commodore  
64,  
który  
zadebiutował  
na  
rynku  
w  
1982  
roku  
i  
kosztował  
595
dolarów.  
Niewielka,  
beżowa  
jednostka  
centralna  
podpinana  
była  
do  
telewizora.  
Komputer  
oferował  
już
podstawowe  
oprogramowanie  
biurowe  
i  
można  
było  
na  
nim  
zagrać  
w  
takie  
gry  
jak  
Castle  
Wolfenstein
(zapewne   
sporo   
naszych   
czytelników   
jeszcze   
pamięta   
ten   
tytuł).   
Częstotliwość   
taktowania   
procesora
wynosiła  
1  
MHz.  
Do  
tego  
64  
KB  
pamięci  
RAM  
oraz  
zewnętrzny  
napęd  
dyskietek  
5,25  
cala  
dla  
wersji
Commodore 1541, na których można było zmieścić aż 170 KB danych.
Jednak  
prawdziwą  
rewolucję  
w  
branży  
komputerowej  
przyniosły  
pierwsze  
komputery  
z  
procesorami  
typu
386,  
takie  
jak  
np.  
Compaq  
Deskpro  
z  
1986  
roku,  
a  
więc  
jeden  
z  
pierwszych  
komputerów  
powszechnie
używanych  
w  
domach.  
Kosztował  
wówczas  
aż  
6  
499  
dolarów,  
ale  
wart  
był  
swojej  
ceny:  
posiadał  
32-bitowy
procesor  
o  
częstotliwości  
16  
MHz,  
który  
umożliwiał  
zabawę  
w  
gry  
typu  
Wing  
Commander  
w  
rozdzielczości
640x480 w aż 256 kolorach.
Era  
stacjonarnych  
komputerów  
trwała  
w  
najlepsze  
jeszcze  
w  
latach  
90-tych,  
a  
inżynierowie  
prześcigali  
się  
w
projektowaniu  
kolejnych,  
coraz  
bardziej  
wydajnych  
konstrukcji.  
Jedną  
z  
nich  
był  
projekt  
SGI  
IRIS  
Crimson,  
o
roboczej  
nazwie  
Diehard  
2.  
Był  
to  
jeden  
z  
pierwszych  
64-bitowych  
komputerów  
stacjonarnych,  
który  
na
rynku   
pojawił   
się   
w   
1993   
roku.   
Procesor   
taktowany   
zegarem   
150   
MHz,   
256   
MB   
pamięci   
RAM   
oraz
gigantycznym   
dyskiem   
twardym   
(7,2   
GB),   
Diehard   
2   
posiadał   
specjalny   
chipset,   
który   
umożliwiał
wyświetlanie  
animacji  
w  
3D.  
To  
właśnie  
ten  
komputer  
uznaje  
się  
za  
jeden  
z  
pierwszych  
pecetów,  
które
pojawiły  
się  
w  
filmach.  
W  
tym  
wypadku  
–  
w  
Jurassic  
Park.  
Ten  
komputer  
był  
jednak  
dość  
trudno  
osiągalny
dla statystycznego użytkownika, ponieważ jego cena przekraczała kilkanaście tysięcy dolarów.